Kund: Projekt Malmporten: Sjöfartsverket och Luleå Hamn
Omfattning: 2014–2030, ca 500 h/år
Mittas uppdragsledare: Håkan Rosén
Mittas tjänster i projektet: geoteknisk rådgivning, planering och utredning
Malmporten är ett av Sveriges mest omfattande infrastrukturprojekt – ett samarbete mellan Luleå Hamn, Sjöfartsverket och flera andra aktörer.
Mitta spelar en viktig roll i projektet och bidrar med geoteknisk rådgivning i samtliga skeden för att möjliggöra effektiv, säker och miljövänlig utbyggnad av farleder och djuphamn.
Projektets mål
Syftet med Malmporten är att förbättra transportförhållandena i farlederna i norra Sverige och att öka Luleå Hamns kapacitet för godshantering. Genom att fördjupa och bredda farlederna samt bygga en ny djuphamn skapas förutsättningar för effektivare och säkrare sjötransporter med avsevärt minskad miljöpåverkan.
Mittas mål i projektet är att, genom expertstöd i alla faser, säkerställa en stabil och hållbar geoteknisk grund för genomförandet av projektet.
Projektets innehåll och genomförande
Malmporten är det största muddringsprojektet i modern svensk historia. När det står klart kommer Luleå Hamn kunna ta emot betydligt större och fullt lastade fartyg tack vare de djupare och bredare farlederna. Det möjliggör en fyrfaldig ökning av godshanteringskapaciteten och skapar nya förutsättningar för kostnadseffektiva, klimatvänliga transporter.
Mittas geotekniska uppdrag omfattar hela processen – från miljötillstånd och teknisk projektering till upphandling och genomförande av både muddringsarbeten och anläggning av djuphamn. Som geoteknisk rådgivare medverkar Mitta kontinuerligt i utredningar, projektering och teknisk rådgivning kring grundläggning, geoteknik och byggnation under hela projektets gång.
Utmaningar och lösningar
Projektet inleddes 2014 som en direktupphandling av Luleå Hamn och har sedan dess vuxit i både omfattning och strategisk betydelse. Sedan år 2020 delas huvudmannaskapet för uppdraget av Sjöfartsverket och Luleå Hamn.
Tekniskt sett är de geotekniska utmaningarna stora: hantering av omfattande mängder muddermassor, komplexa tillståndsprocesser samt tidsplaner som måste justeras i takt med att projektet utvecklas. Mitta har haft en nyckelroll i att löpande anpassa den geotekniska planeringen efter projektets förändrade förutsättningar.
”Bland annat har vi levererat marktekniska undersökningsrapporter som underlag för upphandling och bidragit med rådgivning vid val av tekniska lösningar”, berättar Håkan Rosén, senior geotekniker vid Mitta.
”Vi har varit väldigt nöjda med samarbetet! Ett stort förtroende som har byggts upp under många år”
Max Bjurström, projektledare vid Sjöfartsverket, bekräftar att Mittas insats varit både omfattande och värdefull:
”Vi har fått dagligt stöd i verksamheten och projektet vad gäller såväl planerade som oplanerade aktiviteter. Det har varit snabba åtgärder från Mittas sida när det dyker upp avvikelser där vi behöver stöd”, beskriver Bjurström och fortsätter:
”Vi har varit väldigt nöjda med samarbetet! Ett stort förtroende som har byggts upp under många år”.
På frågan om han skulle rekommendera Mitta till andra eller anlita företaget igen, svarar han:
”Ja, absolut”.
Mer information om Malmporten: https://malmporten.se/

Mer information om Mittas geotekniska tjänster:
Nils Sundström
Affärsområdeschef, Geoteknik